Orsiro

Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku

Recommended Posts

Witam :).

Dziś chciałbym Was zapoznać z jednym ze skrawków historii, naszej polskiej motoryzacji. Gdy spojrzy się na rozwinięcie tej marki, to nie do końca wiadomo, o co w ogóle chodzi. Dobrze, więc rozwiejmy tą enigmę i zacznijmy omawianie naszej WSK-i ;).

Produkcja motocykli w Świdniku została zapoczątkowana w 1954r., wykonaniem partii motocykli M06 w oparciu o dokumentację Warszawskiej Fabryki Motocykli (WFM),

Spoiler

która wygląda tak:

Spoiler

934f1a175534493030cd773ce0006199.jpg

 

 

Teraz WFM-ka, dla porównania:

Spoiler

Na pierwszy rzut oka, z daleka by ich nie odróżnił. Nieprawdaż :S?

motocykl-wfm-m06-1959-aktualny-przeglad-

 

 

 

Po trzech latach produkcji motocykle WSK-M06, zostały wyposażone w zmodernizowane silniki S01-Z, produkowane w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie.

Spoiler

Czyli takie coś:

silnik-deba-wsk-wfm-shl-wyprzedaz-kolekc

 

Później produkowano kolejne typy motocyklów:

M06-Z2

Spoiler

PA098980_%25281024_x_768%2529.jpg

 

M-150

Spoiler

DSC_3741.jpg

 

M06-64

Spoiler

5650966674bcdef10f0ee0-787280-wm.jpg

 

M06B1

Spoiler

WSK_B1.jpg

 

W roku 1971 do seryjnej produkcji, został wprowadzony motocykl M06B3.

Spoiler

wsk-125-garbuska-1976-zarejestrowana-nie

 

Zbudowany został na nowej konstrukcji ramie pojedynczej zamkniętej, spawanej z rur stalowych.

W następnym roku tj. 1972, taśmę montażową Świdnickiej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego opuściły pierwsze motocykle klasy 175 cm3. Były to:

M21W2

Spoiler

4e0a5f4951b7b82173a22553ed331169.jpg

 

oraz jego wersja luksusowa

M21W2Ex

Spoiler

file.php?id=4370&mode=view

 

 

W roku 1974 w WSK Świdnik, zostały wykonane motocykle M21W2 Sport

Spoiler

images_thumb_686296_800_800_resize.jpg

 

Motocykle M21W2 i M21W2 Sport, mają ramę pojedynczą zamkniętą, spawaną z rur stalowych. Zamontowane w nich silniki 059 (W2B) i 059-3 (W2BS), rozwijają moc 14 KM (10,3 kW) przy 6000 obr/min i 15 KM (11 kW) przy 6600 obr/min.

W roku 1975 i 1976 Wytwórnie opuściły motocykle z ,,rodziny ptaków''. Były to:

M06B3 ,,Gil''

Spoiler

55ddc9578663e_o.jpg?1440601933

 

M06B3 ,,Lelek''

Spoiler

3b3727f541edbe97347ff31a5f41

 

M06B3 ,,Bąk''

Spoiler

file.php?id=24818&mode=view

o pojemności skokowej 125 cm3, wykonane w oparciu o podwozie i silnik motocykla M06B3 oraz motocykl:

M21W2 ,,Kobuz''

Spoiler

image;s=1000x700

 

M21W2 ,,Dudek''

Spoiler

1200px-Muzeum_techniki_sn_(10).jpg

o pojemności skokowej 175 cm3, wykonane w oparciu o podwozie i silnik motocykla M21W2 i M21W2S1.

 

W roku 1976 wyprodukowano serię 3000 szt. motocykli:

M21W2S2

Spoiler

6953d94a42669eb02f7273b9713f

 

Oprócz produkcji seryjnej wprowadzono również, prace projektowe i badawcze. W latach 1960-1966 powstały prototypy i serie doświadczalne, ( łącznie ponad 120 szt.) różnych wersji motocykla WSK:

,,Sarenka''

Spoiler

file.php?id=3534&mode=view

z silnikami 125 cm3, a w wersji rajdowej także 175 cm3 :

Spoiler

WSK+S1+prototyp+seba440+wwwmr16bpblogspo

 

W latach 1964-1966 wykonano 6 prototypów, WSK M19 ,,Kos'' (silnik ,,Wiatr'' W1, 125 cm3):

Spoiler

wskwpolcz_3_100_4533.jpg

 

W roku 1973 zbudowano 2 prototypy WSK M24 z nowymi silnikami:

90 cm3  (10 KM)

Spoiler

file.php?id=5796&mode=view

 

125 cm3 (14 KM)

Spoiler

file.php?id=5797&mode=view

 

Od roku 1977 oprócz dalszych modernizacji, dwóch podstawowych motocykli M06B3 i M21W2, przystąpiono do opracowania zupełnie nowych konstrukcji:

M26 w klasie 125 cm3

Spoiler

images_thumb_618913_800_800_resize.jpg

 

M30 w klasie 175 cm3

Spoiler

file.php?id=5166&t=1

Pierwsza od prawej.

 

W motocyklach tych zastosowana nowe silniki rodziny 3.40:

Spoiler

wsk(2).jpg

Z uwagi na większe moce silników: 13,5 KM (10 kW) - silnik 125 cm3 i 18 KM ( 13,2 kW) - silnik 175 cm3, zapewniające wyższe osiągi, zaszła konieczność opracowania nowych ram i zespołów bezpośrednio z nimi związanych. W motocyklach tych znalazły zastosowanie, nowo opracowane zespoły, jak zawieszenie przednie, czy osprzęt elektryczny. W dalszych etapach rozwoju planowano wprowadzić hamulce tarczowe uruchamiane hydraulicznie i koła odlewane.

Należy też wspomnieć o sportowych motocyklach WSK, (wyścigowych, crossowych, rajdowych) produkowanych w krótkich seriach w latach 1968-1977, z silnikami 125 cm3, 175 cm3, 250 cm3.

W 1979 roku, na skutek podjętych decyzji o przeniesieniu produkcji motocykli, do Zakładów Rowerowych ,,Romet'' w Bydgoszczy, powstał kolejny prototyp motocykla M30 Sokół,

Spoiler

5-.jpg

dostosowany do możliwości technologicznych tych zakładów.

W tym też czasie zbudowano motocykl WSK M30 Orlik z kołami szprychowymi wbudowano przejściowy silnik 3.40:

Spoiler

7-.jpg

Dział silnikowy został rozwiązany; doświadczenie kilku konstruktorów zaprzepaszczono.

Po dwóch latach okazało się, że zamiar przeniesienia produkcji do Bydgoszczy, był wielkim błędem. Począwszy od 1981 r. nastąpił częściowy powrót do nowych opracowań. Powstał następny prototyp M30 Sokół, jeszcze bardziej ,,utechnologiczniony'', czyli dostosowany do skromnych możliwości technologicznych.

Na skutek braku możliwości, uruchomienia produkcji nowych silników, a tym samym i nowych motocykli, oraz dużych potrzeb inwestycyjnych, w zakresie rozwoju produkcji lotniczej, produkcję motocykli zakończono w październiku 1985 r.. Bramy świdnickiej wytwórni opuściło łącznie przeszło 2 miliony motocykli.

No i w tym momencie, zapanował taki nostalgiczny nastrój, wielka szkoda, że to wszystko tak się skończyło :sad:. Aby nie opierać się tylko na tekście i zdjęciach, przekonajcie się sami, jak te legendarne maszyny chodzą:

 

125 cm3

Spoiler

Jakbym swoją jechał :pinkie3:.

 

175 cm3

Spoiler

 

 

Teraz jeszcze takie dwa rodzynki :):

Spoiler

Pomimo nieco ,,rozjechanego'' dźwięku, to aż się łezka kręci w oku pasjonaty :sadsmile:...

 

Spoiler

Po obejrzeniu tej reklamy, niezwłocznie udałbym się do najbliższego POLMOZBYT-u :aj5:.

 

Myślę, że dość wyczerpałem ten temat. Doceńcie mój trud i czas temu poświęcony, bo warto wiedzieć o czymś takim. To jest właśnie historia, którą tworzyli wspaniali ludzie. Do dziś mi imponują swoją sumienną pracą, którą wykonywali dla dobra tej marki.

Na koniec zostawię Was, z tą oto muzyką:

Spoiler

 

Miłego słuchania :aj5:.

  • Lubię to! 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dodać odpowiedź ? Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to bardzo łatwy proces!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się