Skocz do zawartości

Maserati MC12


Tisosek

Recommended Posts

Dołączona grafika

Jeden z moich ulubionych wozów. Piękne, szybkie i piekielnie mocne Maserati MC12.

Jest to grand tourer produkowany przez włoską firmę Maserati, który został zaprojektowany z myślą o serii FIA GT. W przeciągu lat 2004-2005 wyprodukowano 50 egzemplarzy tego niezwykłego samochodu. Jego cena wynosiła 600 000 euro.

Ten samochód został opracowany na podwozu legendarnego Ferrari Enzo, jednak od "pierwowzoru" jest większe w każdym z trzech wymiarów. Sercem tego wozu jest 6 litrowe V12 o mocy 630 koni mechanicznych i momencie obrotowym 652Nm, połączone z sekwencyjną skrzynią biegów Maserati Cambiocorsa. Pozwala to rozwinąć prędkość maksymalną równą 330km\h. Wszystko to miało pokazać, że po 37 latach Maserati ze swoim MC12 ponownie chce brać udział w wyścigach samochodowych.

Dołączona grafika

Nadwozie, które zaprojektował Giorgetta Giugario, jest określane jako dwudrzwiowe coupe z dachem typu targa. Pomimo, że miał to być samochód wyścigowy, wnętrze zostało bogato wykończone materiałami takimi, jak włókno węglowe, skóra naturalna czy tkaniną o nazwie "Brighttex" (którą określa się jako "zbyt kosztowną do powszechnego użytku w przemyśle odzieżowym). Jednak wnętrze MC12 było krytykowane za brak radia, systemu car-audio oraz nawet miejsca do jego zamontowania.

Jak wcześniej pisałem, sercem tego Maserati jest 6 litrowe V12. Pozwala to na przyśpieszenie do 100km\h w 3,8 sekundy (jednakże redakcja Motor Trend Magazine osiągnęła czas 3,7 sekundy), natomiast do 200km\h wóz przyśpiesza w 9,9 sekundy. Czas przejazdu 1/4 mili to 11,3 sekundy, a pokonanie odcinka o długości 1km zajmuje już 20,1 sekundy. Jak na wóz tych rozmarów są to dobre osiągi.

Podwozie MC12 jest w pełni samonośne, a wykonane jest z włokien węglowych i nomexu. Zastosowano stabilizator poprzeczny, który usztywnia konstrukcję. Zawieszenie o dwóch wahaczach poprzecznych ze sterowanymi sprężynami śrubowymi za pomocą popychaczy zapewnia stabilność, aczkolwiek krytycy niekoniecznie zachwalali ten model Maserati za łatwość prowadzenia, jednak nie była to tragedia, a zawieszenie spełnia swoją rolę. Koła mają średnicę 19 cali, o szerokości 230mm z przodu oraz 330mm z tyłu, a ubrane są w opony Pirelli P Zero Corsas (odpowiednio 245/35 ZR 19 oraz 345/35 ZR 19). Hamulce tarczowe od Brembo spełniają swoje zadanie bardzo dobrze.

Dołączona grafika

Wykonano 3 egzemplarze wyścigowych wersji o oznaczeniu MC12 GT1. Pomimo wysokich lokat w wyścigach w 2004 roku, FIA nie przyznawała punktów tym samochodom ze względu na brak homologacji. Samochód otrzymał ją dopiero przed ostatnim etapem w Zhuhai, gdzie zwyciężcą był właśnie MC12. Jednak rok później Maserati zdominowało puchar konstruktorów

Dołączona grafika

Maserati MC12 Corsa, czyli samochód wyścigowy dla prywatnych właścicieli. Rozwinięcie modelu GT1, powstało tylko 12 sztuk, a 3 kolejne trafiły jako wozy testowe/promocyjne. Silnik ten sam co w podstawowej wersji, jednak tutaj generuje on zabójcze 755 koni mechanicznych, a masa własna to zaledwie 1150kg. Jest to pewnego rodzaju konkurent Ferrari FXX, ponieważ oda samochody nie posiadają homologacji drogowej.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dodać odpowiedź ? Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to bardzo łatwy proces!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...