Jump to content

Strona Główna  |  Ogłoszenia  |  Lista Fanfików  |  Fanpage  |  Feedback
Cahan

QUIZ BOTANICZNY 2.0

Recommended Posts

Merystem zarodnikotwórczy, zwany też archeosporem.

Jeden z niewielu, który nie powiększa rośliny. Należy do grupy merystemów wtórnych. Jego rola jest różna u różnych krzaczków.

U mszaków i paprotników jednakozarodnikoych występuje w zarodni i tworzy tam w procesie mejozy mejospory, dzielące się mitotycznie.

U paprotników różnozarodnikowych jego rola jest zbliżona, lecz w miejsce zarodni pojawiają się mikrosporangia i makrosporangia. Tworzą makrospory i mikrospory.

U roślin nasiennych występuje w pylnikach (tworzy pyłek) i środek zarodka (żaden to zarodek, tylko nienarodzone życie!!1111!1!!1!1!), który tworzy komórki, z których jedna tworzy gametofit.

To by było na tyle.

P.S.

Widzę, że niektórzy za bardzo zaprzyjaźnili się z Wikipedią XD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze odpowiedzieliście, parę punktów zdobyliście.

 

Więc:

Falconek - 5 punktów

Jasiulo - 6 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie nr 7

W wytwarzaniu nasion u sosny biorą udział 2 pokolenia. Liczba liścieni wynosi dwa, a młody sporofit jest haploidalny, podobnie jak bielmo pierwotne. Skrzydełko, czyli łupina nasienna pochodzi z osłonki.

 

Cahan coś Wam powiedziała, sprawdźcie, czy nie oszukała. Może są to straszne bzdury, może prawda, a w niej dziury. Fałsz czy prawda, mi powiedzcie. Jeśli błędy, to gdzie wiedzcie.

Prawda czy fałsz? Jeśli fałsz, to wskaż błędy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cahan wam wciskała bzdury, w jej opisie były dziury. Chociaż rację w sumie macie, to się wcale nie staracie. Bo coś jednak wam umknęło, w tekście chyba gdzieś zniknęło. Bo sosnowe to nasienie, to niejedno pokolenie. Nie dwa, ale i wręcz trzy. Nie wiedzieli tego wy?

 

Więc:

Falconek - 6 punktów

Jasiulo - 8 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie nr 8

Roślin dziś wymienię kilka, poszukajcie złego wilka, który tutaj nie pasuje, torfowiska obraz psuje.

Turzyce, trzciny, mech torfowiec, szczaw lancetowaty, jaskry, niezapominajka błotna, szalej, skrzyp bagienny. Oto one. Powiedzcie co Wam nie pasuje i dlaczego.

Edited by Cahan

Share this post


Link to post
Share on other sites

To są w większości rośliny torfowiska niskiego, konkretnie szuwarów turzycowych. Nie pasuje mi tu niezapominajka błotna, która jest charakterystyczna dla łąk kaczeńcowych (All. Calthion).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cóż, jest to odpowiedź, którą jak najbardziej można uznać. W pytaniach tego typu w sumie wszystko przejdzie, jeśli argumentacja okaże się sensowna. Chociaż sama miałam na myśli raczej Sphagnum, które jako jedyne nie należy do roślin naczyniowych. 

 

Więc:

Falconek - 8 punktów

Jasiulo - 8 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie nr 9

Wymień przystosowania roślin do środowiska lądowego - wyjście roślin na ląd. Jedna wystarczy. Oczywiście z wyjaśnieniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No cóż, najciemniej pod latarnią. Ja się skupiłem na "torfowiska obraz psuje" i szukałem czegoś, co nie pasuje do innych w sensie miejsca występowania :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rośliny są na lądzie od zawsze. To wody zostały zaorganizmowane później (Rdz 1, 11 i 1, 20).

Przystosowaniem są tkanki wzmacniające. W wodzie wodorotlenek wodoru (hahaha bo woda ma grupę hydroksylową ale B E K A :~~~~D) utrzymywał krzaczki w normalnej pozycji, ale na lądzie rzadkie powietrze nie dawało takiej podpory, więc sb takom np sklerenchymę wymyśliły.

Teraz czas na moje pytanie. Jak nauczyć się botaniki i tych innych dziwnych małych żyjątek na maturę bez dużego nakładu pracy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odpuśćmy sobie Księgę Rodzaju, wszak na Ziemi nie ma Raju.

I bo to Quiz botaniczny, a nie religijny :rdblink:. Ale co do tkanek wzmacniających masz rację.

Więc:

Falconek - 8 punktów

Jasiulo - 10 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie nr 10

Istnieją różne hmm... rodzaje liści paproci w zależności od pełnionych przez nie funkcji. Funkcje są 2, ale w przypadku liści oznacza to wiele kombinacji. Jakie to kombinacje i jakie są przykłady? Poproszę po jednej "kombinacji" i po jednym przykładzie.

 

 

 

Dnia 3.12.2017 o 13:01, 666_toczownik_666 napisał:

Jak nauczyć się botaniki i tych innych dziwnych małych żyjątek na maturę bez dużego nakładu pracy?

Polubić to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odpowiedź przyjdzie jutro, ale teraz chciałbym się odnieść do twojej porady.

Nawet lubiąc coś, trzeba w to włożyć pracę, by się nauczyć. Tak nie powinno być. W gimnazjum tak nie było. Fujka.

A za skrócone przedstawienie kreacjonistycznej teorii biogenezy należy się dodatkowy punkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu nie jestem do końca pewien, czy trafiam w Twoje intencje, ale tak:

liście mogą pełnić funkcję zarodnionośną i asymilacyjną, w różnych kombinacjach: zarodnionośne, asymilacyjne i mieszane - jedna i druga na jednym liściu.

Na przykład pióropusznik strusi wytwarza wyspecjalizowane liście zarodnionośne i asymilacyjne.

Długosze zaś wykształcają liście o mieszanej funkcji, np.: u długosza królewskiego części zarodnionośne są w szczycie liścia.

Innym przykładem paproci o dwupostaciowych liściach (osobne liście zarodnionośne i asymilacyjne jest podrzeń żebrowiec.

 

Ogólnie większość paproci ma liście o mieszanych funkcjach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wybaczcie nam to małe opóźnienie, nie odpowiadam za biochemii istnienie.

Wasze odpowiedzi są raczej prawidłowe, choć Osmunda javanica... To dla mnie nowe.

Ogółem u rodzaju Osmunda zazwyczaj część trofofilowa i sporofilowa znajdują się na jednym liściu, ale czasami wytwarzają oddzielne trofofile i sporofile. A o tym konkretnym gatunku nie znalazłam informacji.

 

Więc:

Falconek - 10 punktów

Jasiulo - 11 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie nr 11:

Jakie są podstawowe różnice pomiędzy widłakami a widliczkami? Nie musicie wymieniać wszystkich.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie potrafię wrzucać zdjęcia w spojler na komórce, wybacz. Zastanawia mnie, jal daleko mogę się posunąć z kreatywnością językową, by odpowiedź została uznana.

Widliczki mają plemniki z dwoma wiciami i kłos zarodnionośny na samej górze. Na liściach są języczki do picia wody. Nwm nie mam więcej pomysłów trudne fujka.

 

Spoiler

wp_ss_20171208_0002.png

 

Edited by Cahan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, ale to nie mówi jakie ten gatunek ma liście. Bo w przypadku rodzaju Osmunda występują 2 możliwości. Ale zazwyczaj są to liście z częścią trofofilową i sporofilową.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No cóż, nie udało mi się wymyślić nic więcej. Widliczki, w odróżnieniu od widłaków różnozarodnikowych,  mają plemniki dwuwiciowe. Zaś od widłaków jednozarodnikowych (których są podklasą) różnią się tym, że ich kłosy zarodnionośne są różnozarodnikowe i mają dwupienny gametofit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oboje nie macie racji. Widłaki też mają sporofilostan na samej górze. A widliczki należą do widłaków różnozarodnikowych. Na wikipedii w jednym miejscu jest błąd.

 

Co do reszty różnic:

- U jednakozarodnikowych spory służą do rozmnażania i rozprzestrzeniania, natomiast u widliczki jedynie do rozmnażania (do rozprzestrzeniania służy gametofit wraz z młodym sporofitem w osłonie makrospory)

- u widłaków (tych właściwych, a nie poryblin czy widliczek) gametofity są niezależne od sporofitów i rozwijają się w glebie, a u widliczek są zależne i rozwijają się na sporoficie.

 

Więc:

Falconek - 10 punktów

Jasiulo - 11 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie nr 12

A skoro już jesteśmy przy widłakach i widliczkach, to czemu u widliczek gemtofit rozwija się na sporoficie i jest od niego zależny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponieważ jest silnie zredukowany i wygląda o tak. Jego funkcja przypomina nieco funkcję organów analogicznych u roślin nasiennych.

Nie wiem no Buk tak chciał czy co nie moja małpa nie mój cyrk.

Niezdrowe zainteresowanie CMC to pedofilia czy hebefilia? Nie mogę znaleźć działu zoologicznego ani panbiologicznego, więc kwerenduję tu.

Fantasia Painting(1).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że ma to związek z przejściem roślin na ląd. 2n (sporofit) pozwala na powstawanie większych i bardziej złożonych organizmów, uniezależnienie od środowiska wodnego, poza tym jest bardziej odporne na błędy (dwie kopie genomu) toteż było faworyzowane. Gametofit jest delikatniejszy z natury i dlatego łatwiej mu przetrwać na sporoficie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedy jesteś leniwa, ale sprawiedliwa... I znowu nikt nie odpowiedział poprawnie. Przede wszystkim to nie są odpowiedzi na to pytanie. Falconek ma trochę racji, ale też nie do końca. Gametofit jest delikatniejszy u roślin, u których to sporofit jest pokoleniem dominującym. Ale są takie, u których jest na odwrót. Odpowiedź jest prosta: u widliczki faktycznie gametofit jest dość delikatny, a takie umiejscowienie go ochrania i pomaga mu się rozwinąć. Inaczej jest u widłaków, u których gametofit wzrasta w glebie, wymagana jest mikoryza, jest bardzo delikatny i jeszcze potrzebuje kilkunastu lat by urosnąć. Takie rozwiązanie jest dużo bardziej korzystne.

 

Więc:

Falconek - 10 punktów

Jasiulo - 11 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

Pytanie 13:

Jakie znacie rośliny inne niż widłaki, które na jakimś etapie swojego rozwoju wymagają symbiozy z grzybem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikoryza postać niejedną przyjmuje, więc dobrze bywa gdy grzyb nie próżnuje.

 

Więc:

Falconek - 12 punktów

Jasiulo - 12 punktów

Hafisch - 1 punkt

 

@666_toczownik_666

Za łatwe czy za trudne?

 

Pytanie nr 14

W jaki sposób rodzaj zapylenia (owady, inne zwierzęta, wiatr) wpływa na budowę kwiatu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...