Skocz do zawartości

Konkurs Literacki − XI Edycja


Decaded

Recommended Posts

Bry.
Jako, iż Dolar ma dużo pracy, na mnie spadł obowiązkowy przywilej zebrania wszystkiego do kupy.

Bez zbędnego przeciągania, zacznijmy więc:




Witamy w XI edycji Konkursu Literackiego.

 

Przystępując do konkursu autor/autorka zgłoszonego opowiadania akceptuje w całości poniższe postanowienia, oraz załączony Regulamin1.


Króciutkie przypomnienie, oraz garść informacji:

Limit słów − 1500 (maksymalnie − każde opowiadanie sprawdzamy w Wordzie, więc nie ufajcie żadnym licznikom słów i tym podobnym bzdetom).

Wyznaczone zostały trzy obowiązkowe tagi (nie więcej, nie mniej): [Post Apo]2 (patrz: Fallout, Metro 2033), [Dowolny]3, [Dowolny].

Limit oddawania prac: 23:59:59, 12.06.2014

Przed przystąpieniem do pisania, proszę zapoznać się z zaktualizowanym Regulaminem.

Przypominamy, iż prace, które przekroczą limit słów, nie będą prawidłowo otagowane, zostaną poddane korekcie przez osoby trzecie, lub będą niezgodne z Regulaminem, ulegają natychmiastowej i nieodwołalnej dyskwalifikacji.

Zwycięskie opowiadanie zostanie opublikowane w magazynie "MANEzette", a Autor/ka otrzyma standardowe odznaczenie.


Ekipa (w kolejności alfabetycznej), oraz kto co ocenia :

  • Decaded: ocena techniczna (interpunkcja, ortografia, przejrzystość tekstu, ogólny wygląd i półpauzy :megusta: ),
  • Dolar84: ocena ogólna,
  • Fisk Adored: dobór słownictwa, ogólny styl opowiadania,
  • Hoffman: dobór słów, fabuła i jej elementy składowe.

Życzymy powodzenia i liczymy, że po raz kolejny przyślecie nam mnóstwo prac.


__________________________________
Sprostowania:

  • Zezwolenie na kolor by: Dolar84.
  • [Post Apo] − akcja opowiadania zaczyna się kilka(naście) lat po globalnej katastrofie (np wojnie atomowej, zniszczeniu ziemi przez obcych, upadku meteorytu, etc).
  • [Dowolny] − TAG, który wybiera uczestnik. Jak sama nazwa wskazuje, jest on całkowicie dowolny (ofc, bez Gore/Clop): Lista TAGów Forum.
Edytowano przez Decaded
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest opowiadanie, nie galeria.

 

Naturalnie, obraz dodać można, albowiem nikt tego zabronić nie może. Weź pod uwagę jednak, iż wszystko zawarte w owym ficu będzie brane pod uwagę i ocenione, więc uważaj co i jak wstawiasz.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowany)

Nie widziałem tego fica na oczy :v

Szczerze się przyznam, iż pomysł na owy TAG naszedł mnie na Tronie Dumania, gdy rozkminiałem perki w Falloucie :rainderp:

 

Edit:

Cahan, może być nawet i wiersz. Musisz wybrać dwa pasujące Ci tagi do nadrzędnego. Jakie to będą, to już Twoja wola.

 

Taki przykład dam:

[Post Apo] [TAG 2] [TAG 3]

Edytowano przez Decaded
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sala Tronowa i jej moce... ile zadań z maty w LO tam rozwiązałem :rainderp:

 

Niemniej, pomysł pierwsza klasa. Tag [Post Apo] (albo wersja którą bardziej preferuję, bo moja, [postapocalyptic]) daje nieograniczone możliwości. Bierze się jakikolwiek świat, wywraca do góry nogami, dodaje jakieś OP OC, OP wrogów, gołe klacze, ciężkie spluwy, "pomysł na fika" od knorra i hicior gotowy :yay:

Edytowano przez Draques
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tym razem to ja dam swoje opowiadanie jako pierwszy. Tak po prostu, ot miałem ochotę rozerwać się czymś lekkim. W ten sposób powstała ta komedyjka:

 

Balls of Steel [Post Apo][Violence][Comedy]

 

Krótki opis - Czy to możliwe, by ktoś cieszył się zrujnowanym wielką wojną ze złem światem? Jeśli tak, to jakim ewenementem musi być? Przedstawiam Wam krótką historię o tym, że gdy przemoc nie pomaga rozwiązać problemu, należy użyć więcej przemocy.

 

Pozdrawiam serdecznie, zapraszam do lektury i życzę powodzenia innym uczestnikom!

  • +1 2
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A właśnie!

Czy FF konkursowy musi być funfel-nówka, czy może to być kontynuacja czegoś, co już kiedyś było napisane? Ot, kolejny wycinek z "Raportu z Piekła", ale mieszczący się w limicie? :v

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukałem czegoś o pauzach, półpauzach etc... mózg mi paruje. Niech ktoś napisze poradnik jak to się robi w Wordzie, i jakie są zasady w konkursach, bo co strona to inna wersja:

- zaczynaj od pauzy

- zaczynaj od półpauzy...

:rainderp:

Edytowano przez Triste Cordis
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarówno pauza jak i półpauza jest poprawna, albowiem jest to dokładnie to samo. No... Prawie.

Oto wycinek z mojego poradnika, który będzie dostępny na dniach (muszę tylko go poukładać w końcu):

Myślnik (pauza), półpauza i dywiz (łącznik) – czym się różnią i jak je stosować?

W piśmie można spotkać aż 3 rodzaje poziomych kresek – są to myślnik (inaczej: pauza), półpauza i dywiz (inaczej: łącznik). Ta różnorodność kresek nastręcza wielu kłopotów z ich użyciem, dlatego poświęcimy im nieco uwagi.

1. Myślnik (czasem nazywany pauzą): —

Kombinacja klawiszy: [ctrl] + [alt] + [num -]

Myślnik jest najdłuższą kreską. Pełni on funkcję znaku międzywyrazowego, dlatego nie stosuje się go wewnątrz wyrazów, ale pomiędzy nimi, np. Myślnik czy pauza — oto jest pytanie!

2. Półpauza: –

Kombinacja klawiszy: [ctrl] + [num -]

Jest ona o połowę krótsza od myślnika, choć bardzo często go zastępuje. W internecie bardzo rzadko można spotkać myślnik o pełnej długości – niemal zawsze jego funkcję pełni półpauza. Zresztą nawet Word zmienia dywiz na półpauzę, o ile tylko otoczymy go spacjami z obu stron.

Poza tym, że półpauza może zastępować myślnik, stosuje się ją też np. przy określaniu pewnych przedziałów, np. lata 2009–2010, s. 1–3, t. I–II, choć spotyka się też zapisy z dywizem: lata 2009-2010, s. 1-3, t. I-II.

Można więc rzec, że półpauza jest znakiem uniwersalnym – może pełnić funkcję i myślnika i dywizu. Co ciekawe, półpauza jest znakiem dość nowym w polskiej typografii – została zapożyczona z typografii anglosaskiej, odkąd na świecie zaczął upowszechniać się cyfrowy skład tekstu. Obecnie coraz częściej, nawet w publikacjach wydawanych drukiem, półpauza zastępuje myślnik (szczególnie w przypadku wąskiego łamu). Powodem jest m.in. to, że myślnik nie wygląda estetycznie, gdy kolumna jest wąska, a do tego dochodzi np. dialog powieściowy, który każdorazowo wymaga użycia myślnika przy nowej wypowiedzi bohatera (stąd też myślnik nazywa się czasem pauzą dialogową).

Tendencja ta może sprawić, że w ciągu kilku dziesięcioleci półpauza wyprze myślnik na dobre, tym bardziej, że może ona pełnić wszystkie funkcje myślnika.

3. Dywiz (lub inaczej: łącznik): -

Klawisz: [num -] albo [-] – klawisz umieszczony koło cyfry 0­ na górze klawiatury.

To najkrótsza kreska. Tworzy ona przede wszystkim różnego rodzaju złożenia, jak np. czarno-biały, czary-mary, wańka-wstańka, Bielsko-Biała czy Gdańsk-Osowa.

Jeżeli zaś chodzi o spacje wokół poszczególnych kresek, to tylko myślnik (—) otaczamy spacjami, np.:

Myślnik — to najdłuższa kreska w typografii.

Ewentualnie, jeżeli półpauza pełni funkcję myślnika, to również otaczamy ją spacjami.

Myślnik – to najdłuższa kreska w typografii.

Dywiz zaś NIGDY nie ma spacji wokół siebie.

Jednym słowem, poziome kreseczki otaczamy spacjami wtedy, gdy znajdują się między osobnymi wyrazami, a jeśli są częścią różnorakich złożeń – spacje pomijamy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

półpauza może zastępować myślnik, stosuje się ją też np. przy określaniu pewnych przedziałów, np. lata 2009–2010, s. 1–3, t. I–II

 

Pierwsze słyszę... a może i widzę. Nie jestem pewna. W książkach się to stosuje? Bo jakoś mi się roi, że w przedziałach zawsze dywizy widziałam.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, ja ten poradnik z chęcią przeczytam. Pewnie dowiem się wielu nowych rzeczy :D. (Napiszesz w nim, z jakich źródeł korzystałeś?)

 

Poza tym, Decaded, ja osobiście, TYMI RĘCOMA widziałam (nie no, ręcoma się nie patrzy, kurde!), jak w którejś edycji konkursu literackiego odjąłeś komuś punkt w stronie technicznej za zastosowanie pauz zamiast półpauz, uzasadniając to faktem, że "pauzy są brzydkie" :P. I to chyba nawet był Hoffman, bo to tutaj jeden z niewielu stosujących pauzy.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, w książkach mozna się z tym spotkać.

Poradnik będzie na dniach, muszę się tylko zmusić do ponownego przepisania go.

Naturalnie, podam źródła i nie tylko.

Tak, odjąłem całe pól punkta Hoffmanowi za pauzy, ponieważ są one nieestetyczne w zapisach dialogowych (a, że wszystko inne miał dobrze, to musiałem sie przyczepić, albowiem nie byłbym sobą).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej interesowały mnie pauzy - półpauzy. Cieszę się, że nie muszę męczyć się z pauzami. Swoją drogą część osób pisała o tym, że nawet w druku zanikają pauzy (ze względów estetycznych), a bodajże Gazeta Wyborcza w ogóle ich nie stosuje. Co do łączników to wiem już do czego służą. W każdym poradniku napisano też, że pod żadnym pozorem nie można stawiać między nimi spacji.

W poradniku Microsoftu znalazłem poradnik, krok po kroku wedle którego pauzę można wstawić po prostu dając "--" (bez zabawy kombinacjami klawiszy). Druga porada to zamiana wszystkich półpauz na pauzy, ale efekt końcowy to masakra. Ale skoro pauzy nie są niezbędne to mogę tylko napisać... UFFF... Dzięki za rozwiązanie wątpliwości.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może nie zauważyłam czegoś, ale czy te pauzy i półpauzy są konieczne? Ja ich nie rozumiem, a chcę coś napisać (Strach się bać...).

 

Jeżeli chcesz tylko coś napisać, a być może i zająć miejsce na podium, to możesz spokojnie i (o zgrozo) zapomnieć o kilku przecinkach oraz zrobić jakąś literówkę. Pauzy razem ze swoimi przyjaciółmi są jedynie dla tych, którzy pragną zdobyć maksymalną notę u jednego z czterech sędziów. Teoretycznie da się wygrać bez doskonałej znajomości kresek, wystarczy, że twoje opowiadanie będzie lepsze niż innych, dlatego pisz i zasadami martw się później (w innej edycji?).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sakitta dobrze prawi.

Pauzy i ich pochodne podlegają tylko mojej ocenie, zatem nawet ściana tekstu z wybrakowaną interpunkcją i literówkami może zająć 3-2 miejsce na podium, jeżeli pozostałych trzech sędziów wysoko ją oceni.

Ideą owego konkursu jest rozbudzenie zainteresowania, bądź przełamanie nieśmiałości wśród pisarzy (głównie nowych). Dodatkowym atutem jest możliwość nauczenia się kilku zasad, podstaw, czy bardziej zaawansowanych tricków, które pomogą w napisaniu lepszego opowiadania w przyszłości.

 

Pamiętaj: to tylko zabawa, nikt tu nikomu głowy nie urwie, jeżeli zapomnisz o kropce nad "i" :rainderp:

 

 

Also, dla zainteresowanych poradnikiem:

Dec zabrał się do roboty i skleja wszystko do kupy. Jeszcze z dzień lub dwa... Więcej info poniżej.

Całość zostanie podzielona na dwa działy; "Obowiązkowe zagadnienia", które zawierać będą samą podstawę i porady, jak prawidłowo zapisać np. dialogi. "Miło by było, gdyby..." zawierać będzie informacje, które mogą się przydać tym, którzy chcą mieć "tekst idealny dla oka", tzn taki, który nie męczy czytelnika.

 

Owszem, istnieje kilka styli pisania. Najbardziej popularne to "ściana książkowa" (jak sama nazwa wskazuje, występuje w książkach, gdzie tekst jest zbity i jednolity), oraz "wysepki" (charakteryzujące się dosyć dużym rozszczepieniem tekstu).

Postaram się też ładnie wyjaśnić, jak połączyć te style w jeden w taki sposób, żeby nie wyszła z tego mizeria.

 

Jeżeli jest jakiś wątek, który koniecznie chcesz, żeby został poruszony − napisz na do mnie via PW.

 

Obecnie wygląda to tak:

 

a81f39d6e3.jpg

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Temat jest zablokowany i nie można w nim pisać.
×
×
  • Utwórz nowe...